Saturday, August 1, 2009

Penjajahan Yang Tidak Kita Disedari


Apabila sesuatu bangsa menguasai negara dan sesuatu bangsa lainnya,
secara fizikal negara dan bangsa itu sudah hilang kemerdekaannya dan kebebasannya
kerana negara itu tidak ada kuasa mentadbir dan menentukan nasib negara dan bangsanya.

Apabila penjajah itu menerapkan ideologinya, didikannya, budayanya dan buah fikirannya,cengkaman penjajah itu sudah semakin menyerap dan kuat:

Satu, dijajah di segi fizikal, dan kedua, dijajah di segi mental dan rohani

Lama-kelamaan bangsa yang dijajah itu berubah watak.Rupanya sahaja tidak berubah tapi cara berfikir, sifat, akhlak dan budaya sudah sama dengan penjajah. Apabila bangsa itu menuntut kemerdekaan dan diberi kemerdekaan tidak kiralah cara apa pun, terungkailah satu bentuk……penjajahan iaitu penjajahan penjajahan fizikal, tapi tinggal satu lagi penjajahan mental dan rohani.

Penjajahan fizikal walaupun sudah lama merdeka dan bebas,adakalanya penjajahan mental dan rohani beratus tahun masih bertapak kekal, kesan daripada penjajahan yang asalnya secara fizikal

Di dalam pada itu ramai manusia tidak tahu ada dua penjajah yang mereka tidak sedar, penjajahannya nafsu dan penjajahannya syaitan. Dua bentuk penjajahannya ini ramai orang kena jajah sampai mati.

Sekalipun dia pandai, kaya, tentera dan polis dan orang ramai, dua penjajah ini pemimpin dan ulama pun kena jajah secara tidak sedar. Dua penjajah ini amat dahsyat kerana ramai orang tidak sedar dia dijajah kecuali orang yang bertaqwa.

Penjajahan dua jenis makhluk ini dahsyat dan hebat kerana orang yang dijajahnya dibuat seperti bola, tidak mampu lagi mengawal dan mentadbir dirinya.

Di dalam diri ada dua penjajah yang berkuasa, nafsu syaitan yang bermaharajalela. Dua penjajahannya ini hingga memasukkan manusia ke dalam Neraka

Waliyuzubillah..

No comments:

Post a Comment

Comment here...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails