Wednesday, February 16, 2011

PRK 2011


Sekarang ni, semua mahasiswa sibuk dengan suasana PRK di kampus masing-masing terutama di universiti-universiti premier di negara kita termasuklah UM, UKM, UIAM, UTM, UPM, dan lain-lain universiti sekunder sama ada IPTA mahupun IPTS. 

Secara ringkasnya, kita boleh klasifikasikan golongan mahasiswa di universiti seluruh Malayisa ini terbahagi kepada dua secara umunya iaitu PRO-MAHASISWA (PRO-M) dan PRO-ASPIRASI. PRO-M dikatakan lebih cenderung kepada Mahasiswa yang menuntut perubahan berlaku (kata lain: revolusi dll) sesetengah mengatakan cenderung kepada pembangkang. Manakala Aspirasi pula adalah mahasiswa yang cenderung kepada pentadbiran Universiti dan amnya kerajaan.

Persoalannya di sini ialah bila sahaja musim PRK bermula, ada saja kejadian-kejadian yang tidak sepatutnya berlaku yang mencacatkan fenomena PRK itu sendiri. Sebagai contoh yang berlaku pada hari ini, "Kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) Universiti Malaya (UM) hari ini membuat dua laporan polis berhubung dua insiden - kejadian kereta disimbah cat dan kain rentang calon kumpulan itu dibakar, menjelang pilihan raya kampus itu 21 Februari ini."(MALAYSIAKINI) Ini adalah keratan daripada malaysia kini yang saya baca...fenomena seperti ini yang kita tidak mahu berlaku. Ia seakan-akan menunjukkan bahawa mahasiswa-mahasiswa yang terlibat di dalam PRK tidak menunjukkan ke"mahasiswa'annya itu kepada masyarakat.

Mahasiswa merupakan golongan yang berpelajaran (mestilah, klu x, x msuk U punye) harus menunjukkan akhlak, adab, dan sikap yang sepatutnya sebagai mahasiswa di dalam melakukan sesuatu terutamanaya PRK.
Pada saya perbuatan seperti diatas ini saya katakan sebagai tidak mempunyai watak as a good student apatah lagi nak di jadikan sebagai pemimpin.

Boleh di katakan mereka yang mencetuskan hal itu adalah mereka yang tidak terlibat langsung dalam PRK, dan saja untuk menimbulkan isu untuk melaga-lagakan dua pihak yang bertanding. Sepatutnya, PRK adalah platform bagi mahasiswa untuk menunjukkan bakat kepimpinan dan softskill yang nak  di applykan di luar situasi yang sebenarnya at the future.

Apapun kita sebagai mahasiswa perlu sedar tentang peranan priority kita sebagai student.. iaitu belajar dan pada masa yang sama cuba untuk meningkatkan tahap sahsiah kita serta paling penting akhlak sebagai pelajar yang nak di tunjukkan kepada masyarakat..

Kita sebagai mahasiswa jangan hanya tahu bercakap mengenai perubahan sedangkan kita tidak tahu apa sebenarnya maksud perubahan itu dan perlu kita tahu bahawa setiap apa yang kita cakap, buat, dll akan di persoalkan oleh Allah di akhirat kelak.

Saya sebagai mahasiswa menuntut pilihan raya kampus 2011 dan seterusnya BERSIH!!.

No comments:

Post a Comment

Comment here...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails