Tuesday, March 31, 2009

Exam dah dekat:Baru nak ingat Tuhan?

Kebanyakan pelajar, tidak kiralah pelajar menengah atau mahasiswa sudah sinonim dengan perkataan "exam" atau "final exam". Ketika inilah student menganggap bahawa mendekatkan diri dengan Tuhan tu penting sebab nak dapatkan pertolongan dari Pencipta..

Padahal sebelum ni, tak pun nak terfikir nak dekatkan diri dengan Tuhan.solat 5 waktu tu pun kadang je,ikut mood,lepas tu bila iba musim exam,baru nak pergi solat hajat la,adakah Tuhan akan pandang dan dengar doa dan hajat kita tu.Kalau kita benar benar bertaubat tak pe juga tapi kalau sekadar 'iman bermusim' sahaja,takut nanti kita dapat nikmat secara istidraj..susah nnti..nikmat dalam keadaan Allah murka.

Kalau nak dapat pertolongan dari Allah,kita kena bantu agama Allah.Apa yang boleh kita bantu sebagai seoarang student or mahasiswa?Sebagai mahasiswa kita kena perjuangkan Tuhan dan syariatNya.Kita kenalkan Tuhan dan lepas tu baru kita kenalkan syariatnya.

Berbalik pada tajuk,..ada pelajar biarpun exam da dekat,tapi masih tak ingat Tuhan.Kita ni sebagai pelajar kena include Tuhan dalam setiap apa yang kita buat.Belajar ke,bernasyid ke,bergaul ke, apa apa la.Kalau kita sertakan Tuhan dalam setiap yang kita buat,baru ada keberkatan dan akan menghindarkan kita dari buat perkara yang dilarangNya.

Tidak berguna jika kita cemerlang dalam pelajaran tapi hubungan kita dengan Tuhan kita tak jaga,sebab yang memberi kejayaan itu adalah Tuhan.ltulah yang dinamakan nikmat secara istidraj.nikmat yang kita dapat beserta dengan kemurkaan Tuhan.

Oleh itu..kita kena ingat Tuhan bila bila masa..bukan time exam atau dalam kesusahan je..

Tuhan Cinta Agung..

No comments:

Post a Comment

Comment here...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails