Friday, May 14, 2010

Universiti-univeristi Utama Malaysia Terus Merudum

Kita menyaksikan beberapa buah universiti utama di negara kita terus jatuh dalam senarai  Kedudukan 200 Universiti Asia yang dijalankan oleh Times Higher Education-QS World University Rankings.


Antaranya adalah Universiti Malaya (UM) yang jatuh ke kedudukan 42 berbanding 39 yang didudukinya pada 2009. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), juga jatuh daripada kedudukan 51 kepada 58 untuk berada di tangga yang sama dengan National Central University, Taiwan dan Universiti Ateneo de Manila dari Filipina.

UM yang satu ketika dianggap universiti terunggul negara adalah antara 100 universiti terbaik di dunia pada senarai 2004 tetapi terkeluar daripada senarai itu pada 2006.

Bagaimanapun Universiti Putera Malaysia, berjaya memperbaiki kedudukannya daripada 90 kepada 77, manakala Universiti Islam Antarabangsa (UIA) merosot daripada 156 kepada 201.

Universiti Sains Malaysia (USM), yang diberi taraf Universiti Apex pada 2009, kekal pada kedudukan 69 dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) juga kekal pada tangga 82.

Kajian yang berpangkalan di UK itu meletakkan University of Hong Kong ditangga teratas dan diikuti oleh Hong Kong University of Science and Technology. 

National University of Singapore pula berjaya menduduki tempat ketiga.

Sebab kepada isu ini hanya boleh dijawab oleh pentadbir univeristi itu sendiri. Pentadbir universiti hendaklah berusaha untuk mencari jalan dan cara untuk menjadikan universiti tempatan setanding dengan universiti-universiti yang ada di Asia dan seterusnya di arena antarabangsa.

Yang kita bimbangkan ialah pentadbir universiti hanya sibuk berpolitik dengan students mereka. Erti kata lain, hanya memberi fokus bagaimana mengatasi isu-isu mahasiswa sehingga akademik terus jatuh.

No comments:

Post a Comment

Comment here...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails