Thursday, April 8, 2010

Cara Untuk Mengqada Solat Yang Tertinggal

Sumber: Baheis.islam.gov.my
.
Bab Qada Solat Fardhu


a) Bagaimanakah caranya hafazan dan lafazan niat qada solat fardhu bagi 5 waktu?

b) Saya mahu dirikan qada solat fardhu 5 waktu dalam 5 pusingan pada satu keadaan. Selepas selesai satu pusingan, saya terus bangun untuk meneruskan lagi empat pusingan tanpa henti. Pada pusingan terakhir (pusingan 5), yakni selepas memberi salam dalam qada solat fardhu asar (solat terakhir bagi selesaikan satu pusingan)..saya membaca doa selepas solat. Bolehkah begitu?? Atau..kena baca doa selepas solat setiap selesai satu pusingan?



Jawapan:


Qada’ Solat Fardhu


a. yang diwajibkan hanyalah niat di dalam hati semasa takbiratul ihram. Niat qada’ solat tersebut adalah seperti berikut:
i. Solat Maghrib:
“Sahaja aku solat qada’ Maghrib tiga rakaat kerana Allah Ta’ala”

ii. Solat Isya’:
“Sahaja aku solat qada’ Isya’ empat rakaat kerana Allah Ta’ala”

iii. Solat Subuh:
“Sahaja aku solat qada’ Subuh dua rakaat kerana Allah Ta’ala”

iv. Solat Zuhur:
“Sahaja aku solat qada’ Zuhur empat rakaat kerana Allah Ta’ala”

v. Solat Asar:
“Sahaja aku solat qada’ Asar empat rakaat kerana Allah Ta’ala”

b. Berdoa selepas bersolat adalah suatu tuntutan sahaja dan ia bukanlah amalan yang diwajibkan. Terpulang kepada anda hendak melakukannya sebagaimana mengikut keselesaan anda.




Oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor 
Soalan :
Assalammualaikum,
Saya ingin mengqadakan sembahyang fardu yang telah ditinggalkan secara sedar atau tidak dari baligh sehinga kini, bagaimana cara terbaik untuk melakukannya. Dan sila berikan nas atau dalil atau (hadis sahih) untuk perkara diatas (qadakan sembahyang kerana sengaja tinggal) untuk mengelakkan salah faham? 
Jawapan : 
Solat fardhu adalah wajib kepada muslim yang mualaf dalam apa jua keadaan. Solat fardhu adalah ibadat badaniah yang khusus dan tidak boleh dibayar dengan fidyah. Walaubagaimanapun dalam keadaan uzur atau sakit menurut hadith sahih Bukhari dan Muslim menjelaskan Rasullullah S.A.W. telah bersabda maksudnya;
“Sesiapa yang tertidur atau terlupa hendaklah mengqada’ bila terjaga atau teringat”.  
    
Solat yang tertinggal atau sengaja ditinggalkan wajib diqada’ dengan segera sebagaimana menjelaskan hutang piutang. Solat qada’ boleh dikerjakan pada bila-bila masa dan sebaik-baiknya disegerakan.

No comments:

Post a Comment

Comment here...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails